Her får du noen fakta om tulipaner

Tulipaner inne

– De fleste tulipanene som selges i Norge er produsert av norske gartnere. Nærhet til markedet er en stor fordel når det gjelder holdbarhet, også for tulipaner, og dette kan vi som forbrukere nyte godt av. De norske tulipanprodusentene sørger for at du alltid får ferske, friske og kortreist tulipaner av god kvalitet.

– I løpet av tulipansesongen, som strekker seg fra november til april, kjøper vi 80 millioner tulipaner. Det betyr at det produseres rundt fire hundre tusen (400 000) tulipaner hver eneste dag i løpet av tulipansesongen.

– Tulipanen er Norges mest populære snittblomst og har selvsagt fått en egen dag. Den 3. fredagen i januar hvert år, feirer vi at tulipansesongen er i gang for fullt. Her kan du lese mer om tulipanens dag.

– Tulipaner kan du også kjøpe «tørre», dvs. at de ikke har stått i vann, men har vært lagret kjølig etter at de ble snittet. Tulipanene visner ikke med denne behandlingen, men ”går i dvale”. Det dannes en hinne over snittet i stilken, og planten sparer vann. Det er derfor viktig å lage nye snitt i stilken slik at plantene klarer å suge opp vann igjen.

• Ta av innpakningspapiret, men behold plasten på.  Snitt 2 cm av stilkene rett over med en skarp kniv, og sett buketten i kaldt vann
  • Når tulipanene har trukket vann og blitt spenstige, tas plasten av, og tulipanene kan arrangeres i en ren vase med kaldt vann.

– Tulipaner er lite kravstore blomster, så lenge de får påfyll av vann hver dag. En bukett med tulipaner holder seg minst 1 uke, om ikke lenger.

– Ved å tilsette holdbarhetsmiddel for løkblomste i vannet vil dette ikke bare gi næring til tulipanene, men samtidig ha en bakteriedrepende effekt som øker holdbarheten.

– Tenk på plasseringen av tulipanene. Frukt utsondrer etylen, som påskynder aldringen og forringer holdbarheten.

– Hvis du plasserer tulipanbuketten kjølig om natten, vil den vare lenger.

– Tulipanene er ikke som andre blomster, for de fortsetter  å vokse i vasen. De bøyer og strekker seg mot lyset, og kan faktisk vokse mer enn 2 cm. i lengden per dag.

– Det finnes mange tradisjoner rundt blomster. Når det gjelder tulipaner er alt lov. Både til hverdag og til fest. Det finnes ingen regler for hvor mange tulipaner det skal være i buketten.

–  Tulipaner symboliserer berømmelse, eller den perfekte elsker.

Tulipanen stammer opprinnelig fra Tyrkia og Iran, hvor den, lenge før den kom til Europa, var en populær plante. Løk og frø dukket opp i de fleste europeiske land i slutten av det 16. århundre, hvor de ble utbredt av korsfarere og munker.

Tulipaner ute

– Tulipaner er vårblomstrende løk som settes på høsten.

– Tulipaner bør stå på en lys og lun plass i veldrenert litt sandholdig jord.

– Det er fult mulig å sette tulipanløk i potter og krukker, men det er fire forhold som er spesielt viktig å ta hensyn til hvis vi skal få et vellykket resultat – settetidspunkt, settedybde, jordblanding og drenering.

– Etter avblomstring bør tulipanene få stå i fred slik at bladene får anledning til å visne av seg selv. Næringen vil da trekker seg ned i løken, og løken får krefter til å blomstre på nytt neste år. Har du ikke tid til å vente med å la bladene visne ned av seg seg, bør du tilsette gjødsel.

Tulipanproduksjonen

– Produksjonen av tulipaner er blitt svært spesialisert de siste årene. Fra å være mange små produsenter er det nå forholdsvis få, men store gartnerier som produserer og forsyner hele landet med tulipaner.

– Å krysse fram en ny tulipansort tar lang tid, opptil 20 år. Først velges foreldreplantene ut, og frøplantene fra disse må vokse seg store nok til å blomstre. Dette tar ca 5 år. Når blomstene springer ut, velges de beste ut. Er de bra nok, kan de brukes til å formere opp en ny sort. Hvis ikke, fortsetter kryssingen til man får resultatet man ønsker hos avkommet. Det kan være holdbarhet, motstandsdyktighet mot sykdom, og farge.

– Når en ny sort er klar, må den registreres hos den internasjonale foreningen for produsenter av blomsterløk, og gis navn. Navnet velges ofte ut fra personen eller firmaet som har krysset fram den nye sorten. Det avholdes en navneseremoni, hvor tulipanen forsiktig blir sprayet med champagne.